Zarządzanie zespołem i motywowanie pracowników Drukuj
Kierownicy działów merytorycznych oraz kierownicy wszystkich oddziałów terenowych WIORiN w Krakowie uczestniczyli w dniu 26.04.2023 r. w szkoleniu „Zarządzanie zespołem i motywowanie pracowników”. Naszym przewodnikiem po tym trudnym „świecie” jakim jest kierowanie ludźmi i delegowanie im zadań była rewelacyjna trenerka Pani Urszula Śliwińska - absolwentka filozofii, filologii polskiej oraz dyplomowany trener biznesu. Szkolenie podzielone zostało na III bloki tematyczne. Pierwszy z nich obejmował skuteczne techniki kierowania zespołem tj. omówienie cech dobrego managera wraz z analizą jego mocnych i słabych stron. Każdy z uczestników mógł poznać własny styl przewodzenia za pomocą autodiagnozy w oparciu o narzędzia psychometryczne. Mogliśmy wspólnie wypracować praktyczne sposoby tworzenia zgranego zespołu, opartego na zaufaniu i szacunku. Blok II obejmował trzy istotne zagadnienia, a mianowicie:
Motywacje – jako główne źródło poziomu efektywności pracy:
• Rozróżnienie między motywacją, motywatorem a motywowaniem;
• Zapoznanie się z podstawowym modelem powstawania motywacji;
• Czynniki wpływające na zaangażowanie: materialne i niematerialne;
• Motywacja jako funkcja kierowania ludźmi i zarządzania;
• Motywowanie a przywództwo.
Podstawowe podejścia i teorie do motywacji.
• Rozpoznanie, co motywuje ludzi do pracy wg teorii piramidy potrzeb Abrahama Maslowa;
• Rozróżnienie, co ludzi motywuje a co demotywuje wg dwuczynnikowej teorii motywacji Herzberga; • Teoria X i teoria Y McGregora;
• Zapoznanie z teorią wzmocnień i potrzebą osiągnięć;
• Rozróżnienie między motywacją zewnętrzną i wewnętrzną.
Indywidualna motywacja pracownika
• Umiejętność rozpoznawania potrzeb pracowników;
• Narzędzia badania potrzeb pracowniczych;
• Analiza wpływu osobowość pracownika, na sposoby jego motywacji;
• Rozróżnienie między motywacją finansową i pozafinansową;
• Stosowanie metod motywowania a poziom rozwoju zawodowego.
Blok III obejmował narzędzia zarządzania zespołem, a mianowicie: budowanie prawidłowej informacji zwrotnej, udzielanie konstruktywnej krytyki. Nauczyliśmy się jak przeprowadzać rozmowy korygujące zachowania i jak twórczo możemy wykorzystać popełniane przez nas błędy. Poznaliśmy sztukę motywowania pracowników przy użyciu środków niematerialnych oraz mieliśmy okazje poznać błędy najczęściej popełniane w trudnej sztuce motywacji.
Dziękujemy serdecznie za możliwość wzięcia udziału w tak ważnym dla każdego kierownika szkoleniu. Na pewno przy wykorzystaniu wszystkich uwag każdy z nas stworzy swój własny „DREAM TEAM” a raczej „REAL TEAM”