12 Czerwca 2023

Elewator „Ewa”- symbol portu szczecińskiego Drukuj

Głównym miejscem przeładunku zbóż w szczecińskim porcie jest Nabrzeże Zbożowe i zlokalizowny przy nim elewator SBT (dawnej elewator „Ewa”). Wybudowany w 1935 roku elewator, to jeden z najbardziej charakterystycznych budynków Szczecina. Dzięki swoim imponującym wymiarom jest dobrze widoczny z wielu miejsc w mieście. Kiedy elewator powstawał był największym spichlerzem zbożowym w Europie. Niezwykła była też skala budowli, rozmach technologiczny, szybkie tempo realizacji oraz zautomatyzowanie wszystkich sposobów przyjmowania i zdawania zboża, zarówno ze statków i barek, jak i z wagonów kolejowych oraz wozów konnych. W czasie II wojny światowej elewator służył jako stanowisko obrony przeciwlotniczej, był też magazynem zaopatrzenia dla wojska niemieckiego, a pod koniec wojny piwnice zostały przystosowane do pełnienia roli szpitala wojskowego. Pomimo dotkliwych bombardowań portu i stoczni szczecińskiej, elewator nie odniósł poważniejszych uszkodzeń. Zniszczenia, ze względu na wyjątkową solidność konstrukcji, były niewielkie. W 1946 roku, po przejęciu przez polską administrację, elewator otrzymał imię „Ewa”. Obecnie elewator zarządzany jest przez spółkę Szczecin Bulk Terminal i przyjął nazwę elewator SBT. Dzięki przeprowadzonym w 2016 roku pracom modernizacyjnym, elewator posiada 40 w pełni zautomatyzowane silosy o łącznej pojemności do 50 000 ton i system przeładunkowy umożliwiający zarówno obsługę relacji importowej jak i eksportowej. Infrastruktura istniejąca na terenie elewatora umożliwia rozładunek i załadunek zbóż, pasz i innych masowych produktów pochodzenia roślinnego z wykorzystaniem wszystkich dostępnych środków transportu, tj. statków, barek, wagonów kolejowych, samochodów. Dzięki nowoczesnym dźwigom Vigan możliwe jest załadowanie na statek 1000 ton towaru w ciągu godziny, co jest najwyższą wydajnością w polskich portach. Nabrzeże przy elewatorze ma długość 250 m i max zanurzenie 9,80 m (po pogłębieniu będzie wynosiło 11,00 m). W marcu 2023 roku pierwszy raz w historii portu wypłynął ze Szczecina statek z zanurzeniem 9,74 m. Masowiec m/v „Dino” obsługiwany był przez Szczecin Bulk Terminal i załadował ponad 29 340 ton pszenicy. Na każdym etapie gromadzenia i przeładunku towarów pochodzenia roślinnego poddawane są one kontroli fitosanitarnej przeprowadzanej przez inspektorów Oddziału Granicznego w Szczecinie. Ma ona na celu wykluczyć i przeciwdziałać rozprzestrzenianiu organizmów szkodliwych oraz potwierdzić, czy towar spełnia wymagania fitosanitarne kraju importującego. Pomimo, że elewator w obecnym kształcie funkcjonuje pod nazwą SBT, to i tak dla szczecinian pozostanie elewatorem „Ewa”- wpisanym, zarówno w historię Szczecina, jak i architekturę miasta. 18 lipca 2020 roku  w wyjątkowej scenerii szczecińskiego portu, na tle elewatora „Ewa” odbył się „Wielki koncert nocy letniej”. Było to niezwykłe a zarazem nietypowe wydarzenie plenerowe. Publiczność zgromadzona na kajakach, łodziach, jachtach i  statkach wycieczkowych zacumowanych pod sceną słuchała najpiękniejszych utworów z polskich seriali i filmów zagranych przez orkiestrę symfoniczną i zaśpiewanych przez polskich wokalistów i chór Akademii Morskiej w Szczecinie.

 

Wszelkie treści zamieszczone na tej stronie internetowej (teksty, zdjęcia itp.) podlegają ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2019, poz. 1231 z późn. zm.). GIORiN wyraża zgodę na wykorzystanie całości lub części powyższej informacji, pod warunkiem podania źródła i odnośnika do adresu strony internetowej www.piorin.gov.pl.