Czy paszporty roślin są konieczne przy sprzedaży internetowej? Drukuj
Przepisy prawa w zakresie zdrowia roślin określają jasno – każda roślina przeznaczona do sadzenia (w tym także rośliny doniczkowe) sprzedawana poprzez umowy zawierane na odległość musi posiadać paszport roślin. Wymóg ten dotyczy także niektórych nasion przeznaczonych do siewu (m.in. pomidora, papryki czy słonecznika). Należy pamiętać, że nie ma znaczenia, czy sprzedaż realizowana jest poprzez platformy sprzedażowe takie jak allegro, olx czy jest to własny sklep internetowy.
Aby móc zaopatrywać sprzedawane rośliny w paszporty roślin (muszą one spełniać określone wymagania zdrowotnościowe) należy wpisać się do urzędowego rejestru podmiotów profesjonalnych prowadzonego przez WIORiN.
Aby móc wydawać paszporty roślin należy najpierw zdać egzamin potwierdzający wiedzę w zakresie zdrowia roślin, a następnie wypełnić wniosek o wpis do rejestru podmiotów profesjonalnych i złożyć go najbliższym oddziale PIORiN.
Każdy podmiot profesjonalny wydający paszporty roślin powinien kontrolować zdrowotność roślin i dokumentować to. Następnie, przed wystawieniem roślin do sprzedaży w Internecie, wydrukować paszporty roślin i zaopatrzyć w nie produkty przeznaczone do sprzedaży.
W przepisach wskazano wyjątek od konieczności generowania paszportów roślin - w przypadku przemieszczania, paszport roślin nie jest wymagany, jeśli rośliny trafiają bezpośrednio do użytkownika ostatecznego. Reguła ta jednak nie ma zastosowania w przypadku dokonywania sprzedaży drogą zawierania umowy na odległość.